Monday 12 September 2011

MR 276

     Petang td,jam 6,pi rmh Ag reynox dengan Ari Kacang.Ambik benih padi mr 276.Benih ni diusahakan oleh sorang pak tani yang sangat komited dengan bendang.Order sbanyak 160 kg.Hega bole tahan iaitu stengah ribu.Untung kira cukup tua.rm 520.00 jmlahnya.Satu kilo mau rm 3.25 wooo.Apa mau buat sbb wa dah janji sama sdr Ag. Maka meleretlah Aura aku tu.Mujurla tak jauh sgt,lbh krg 7 km sj.

    Sebenaqnya aku dah 2 musim pakai benih jenis ni.Oleh kerna yang aku punya tak brapa ok sbb ada padi angin,walaupn sikit,tak elok nk bawa kedepan.Silap aku jgk sbb tak buang padi angin tu sbb waktu tu urat balog dah timbui maaa...    

     Aku sangat puas hati dgn prestasi 276 nih.1.25 ekar dapek 2.73 tan.Kira byk la ikut taraf balog aku ni.Dia ni tahan juga pnyakit terutama karah,seludang.Dah dilulus oleh JP pon taktau.Karim yang ambik benih padi ni kat aku musim lepas pn jual sbg padi benih dekat 2 tan.Ada 10 orang yang ambik waktu tu kat aku.Semua kabarnya nak bawa lagi musim ne.Aku tumpang syiok ee...

No comments:

Post a Comment