Monday 15 August 2011

Padi OOO Padi

   Petang kelmarin,pi padang tgk padi dan ambil sampel bbrapa tangkai padi yang sakit.Menurut doktor,ia adalahpenyakit yang dihidapi oleh banyak manusia yang kaya raya,terutama yang perut buncit, makan reswah.Perut wa masih rata mcm tanah bendang.

Di bawah ini gambar tangkai padi yang bermsalah tsb. MR219 bag merah(induk)

 

    Atas,,tangkai yg normal,yg satu lg tu,kena aids depa kata, kat hujung dah out.



Kedua-dua tangkai dah kena beb
























   Keadaan daun dan tangkai masih nampak baik dan tidak menampakkan apa-apa kerosakan walaupun buah sudah tidak berisi dan mula kering,jd hampehh,,,


         Tangkai/daun dr sampel yg berpenyakit. Dah dibuang buah.Nampak ok walaupn buah rosak.Batang dia elok pn.Depa kata ni kulat pnya angkara.tp dah racun pn tak lut jg ka...

Buah padi .






                   Sebelah kiri adalah buah yang sihat dan berisi,sebelahnya tidak berisi dan kering.Sapa nak amik buat benih.nk bg free.Yg sblh kanan tu jual kira bijik. skupang 3 bijik.Jual hega borong,cash&carry. .


   Dalam pemerhatian,tiada apa-apa serangga yang boleh dituduh dan disabitkan dalam kes ini.Kita sudah racun waktu umur 70 hari,5 hari sblm.dia keluar bunga dan sekali lagi pd 90 hari.Semburan pertama pakai Nativo+Reynox+Actara ikut sukan kat lebel.Pd umur 90 hari pakai Amistar+Lebaycid+Reynox(foliar).Keseluruhan pokok padi adalah sihat,,nampak bersih dan pueh hati.Cuma yang tompok-tompok akibat penyakit tu terjadi di sana sini.

   Hasil padi yang dah diambil pukui rata lbh krg. 2.3 hingga 2.4 tan/relong kedah.Kira cantikla bg area tang ni.Bukan aku sorang sj yang kena pykt ni,blh d kata semua pakat ada sorang sikit.Dengar kata,dah merebak merata-rata kawasan dah.

Walau gena pn.,berkat usaha dan limpah kurnia Allah Taala,ana beranak bini ble beli baju raya dan dpt jgk nek keta pungguk tu.Amin Amin Amin..Kpd yang berutang dgn aku tu,bayar dgn kadar segera.Nak pakai duit sbb nak raya,Yg aku brutang,sabaq2 sat ,takdan la ni ,musim dpn aku bagi. 

No comments:

Post a Comment