Friday 12 August 2011

Semua ada...

     Trip prtama ,ambil padi aku.Dah jam 11.30 mesin masih paking kat situ lg.rosak pulakdah.Pukkui 12 baru merangkak mai.

     Lori yang bawa padi aku tgu kat sbelah jalan tar.Dari situ ker kilang padi lbh kurang 2 minit sj tp mesin padi p tgu kat kepala tanah.Jarak ke kilang mau 3 km.Tuan lori mukanya dah naik itam.Lori dia dahlah 3 slenden,kena jln tanah merah,jauh plk tu.Aku tak tau nak kata apa.Suruh dia p maki kat dreba mesin tu.Aku balik rmh.relek sat.10 mnit,Chin Kama, tuan lori mai habaq taya lori tecabut.Betui tengah tandop,Dua tiang letrik saja lg ke kilang padi.Jalan jadi jem.Muka dreba2 lori ngan kreta smua masam.Kena kona jauh.hehe...habuan aku.

      Lori ganti pn mai.Jam 3 dah 2 trip.Masuk ke 4,lori tak mau idup.Aku semak.Dahla padi yang ada kat lori yg nu tak blh timbang2,yg ni buat pasai plk.Apa la nasib...Minyak abih.


      Aku kena tolong jgk lori tu.Padi aku dah abih ambik.Lori yg satu ni tak blh timbang lg.Lagi 30 mnit tp blm siap lg boh taya tu.Dah3 jam dukketuk cover pd brake ug kemek.mcm2 idea.Tmpt tu smpit.Payah nak buat.Karim bwa jet keta,tak blh jg.Lbh kurng 7-8 org kwn duk tolong.Aku duk sandar kat tandop,penin igtkn lg 15 mnit kilang mau ttup.Balik amik spana idup.Bagi kat pak ngah suruh pebetui yang kemek.Patah spana pn tkpa.

    

     Dua minit kmudian,siap.Semua sudah marah sama aku.Awat hang tak habaq mcm tu td..." kata depa-depa smua.Aku kata mana nak tau.idea baru mai.Dari jam 1 tghari smpai 7.15 ptg bru siap,sepatutnya 1jam sj.Duk ejas yang kemek tu sj mau 4-5 jam.

     Kilang yang tgu padi aku tu.Mujur kerani tu baguih.Tenqiu bang...

No comments:

Post a Comment